اکرم فراوانی؛ محمودرضا عطایی
چکیده
تاکید حال حاضر برمهارتهای تفکر مرتبه بالاتر ، بسیاری از مدرسان زبانهای خارجی را بر آن داشت که به بررسی تاثیر ترکیب روشهای گوناگون تدریس و ارزیابی بر افزایش مهارتهای تفکر بپردازند. در پاسخ به این نیاز رو به رشد برای مطالعه تاثیر راهبردهای مختلف تدریس بر مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیری که ادغام ...
بیشتر
تاکید حال حاضر برمهارتهای تفکر مرتبه بالاتر ، بسیاری از مدرسان زبانهای خارجی را بر آن داشت که به بررسی تاثیر ترکیب روشهای گوناگون تدریس و ارزیابی بر افزایش مهارتهای تفکر بپردازند. در پاسخ به این نیاز رو به رشد برای مطالعه تاثیر راهبردهای مختلف تدریس بر مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیری که ادغام ارزیابی نمونه فعالیتها، هوش چندگانه، و بازخورد از طریق گفتگو بر پیشرفت یادگیری مهارتای تفکر مرتبه بالاتر میتواند داشته باشد انجام شد. برای این منظور، چهل زبانآموز سطح پیشرفته در دو کلاس به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند که در گروه کنترل ، روش تدریس بر اساس بررسی مستمرنمونه فعالیتهای نوشتاری و در گروه آزمایش بر اساس ادغام بازخورد از طریق گفتگو و بررسی مستمر فعالیتهای نوشتاری مبتنی بر هوش چندگانه بود. نتایج این تحقیق نشان داد فراگیران در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل پیشرفت بیشتری در یادگیری مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر داشتند. این یافتهها لزوم درنظرگرفتن هوش غالب زبانآموزان را به عنوان یک معیار برای انتخاب فعالیتهای کلاسی و ارائه بازخورد از طریق گفتگو برای ارتقای مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر مورد تاکید قرار میدهند.